De Citit : Editoriale

Privind inainte

| 30 ianuarie

Proiecte anuntate pentru Bienala de la Venetia

Ne despart mai putin de sase luni pana la deschiderea Bienalei Internationale de Arta Contemporana de la Venetia. Directorul editiei din acest an este Massimiliano Gioni, teoretician, critic de arta si curator, coautor al programului curatorial pentru Manifesta 5, in 2004, iar apoi al Bienalei de la Berlin, in 2006 si, din acelasi an, membru al echipei New Museum of Contemporary Art din New York. Propunerea tematica a lui Gioni se inscrie mai degraba intr-un discurs de tip antropologic, expozitia urmand sa investigheze maniera in care imaginile au fost / sunt utilizate in descrierea si organizarea experientei si a cunoasterii noastre cu privire la lumea inconjuratoare.
Titlul ‘Palazzo Enciclopedico’ este imprumutat de Gioni de la artistul Marino Auriti, care in 1955 schita un muzeu imaginar menit sa gazduiasca toate descoperirile umanitatii. Desigur ca proiectele pavilioanelor nationale sunt libere sa imbratiseze (sau nu) aceasta linie tematica, in evaluarea finala operata de juriul Bienalei nefiind calculata atat directia conceptuala cat coerenta, originalitatea si forta discursului expozitional. Deja au fost anuntate multe dintre propunerile ce urmeaza a fi instalate in Pavilioanele nationale, acestea din urma fiind amplasate ori in Giardini, ori in diverse alte locatii ce primesc aceasta functie de-a lungul Bienalei. Regulamentele in baza carora este organizata participarea difera de la o tara la alta, fie ca este vorba de desemnarea / numirea directa a artistului / curatorului, fie ca, in baza unui concurs public, este ales proiectul al carui punctaj este maxim.
Mai cu seama ultimele editii ale Bienalei de la Venetia au schimbat sensibil perspectiva ‘nationala’, data fiind si intensa mobilitate a artistilor contemporani, astfel incat nu ne mai surprinde o stire precum aceea ca Pavilionul Kosovo, participant pentru prima oara la Bienala, ajunge in mainile curatorului Kathrin Rhomberg ce-l expune pe Petrit Halilaj, ca Bruce Ferguson (impreuna cu Rawan Sharaf) gestioneaza proiectul ‘Otherwise Occupied’ al artistilor palestinieni Bashir Makhoul si Aissa Deebi, ori ca Madeleine Grynsztejn (Lima / Caracas / Londra / Chicago) este invitata sa curatorieze proiectul lui Alfredo Jaar, artist chilian stabilit in New York. Cum rezultatele concursului nostru pentru cele doua prezente venetiene (Pavilionul Romaniei si Galeria ICR Venetia) sunt deja anuntate, felicit proiectele castigatoare!