De Citit : Editoriale

Prea putin

| 24 aprilie

Ca documentarista, Ivana Mladenović nu e lipsita de un instinct al situatiilor interesante cinematografic, dar Turn Off the Lights arata mai mult ca o schita de film documentar.

Desi distins cu un Gopo si cu un premiu din partea Festivalului de la Sarajevo, Turn Off the Lights (proiectat la NCRR) e in mod clar un documentar ratat. Pana la un punct, atentia realizatoarei Ivana Mladenović se imparte in mod egal intre trei fosti detinuti, filmul alternand secvente din vietile lor post-eliberare. Tanarul Giani e asteptat in fata inchisorii de tot clanul sau, cu o limuzina care sa-l conduca, in acompaniament de manele live, pana la luxoasa lui resedinta, unde copilul lui se zbenguie pe o movila de euro. Din contra, tanarul Papan ajunge intr-o curte insalubra, plina de copii dintre care unul e al sau, desi nu se recunosc unul pe celalalt. In fine, pe tanarul Alex il asteapta bunicii sai (aflam mai tarziu ca tatal sau a murit cand el era mic) si un numar de cuceriri sexuale (aflam mai tarziu ca se ocupa cu proxenetismul). Despre Giani si Papan nu mai aflam mare lucru – de la un punct incolo, ei pur si simplu dispar din film. (Abia pe genericul de final putem citi ca documentarul e dedicat memoriei lui Papan Chilibar, care – desi genericul nu precizeaza asta – a murit de leucemie in timpul filmarilor.)
Cu structura data peste cap si cu investigatia plafonata la nivel de stereotipuri (mafia tiganeasca, familii disfunctionale), Mladenović e redusa la a-l provoca pe Alex sa vorbeasca despre fericire si sa admita ca regreta fapta care l-a adus la inchisoare – uciderea unei fete. Alex, care se da copios in spectacol in fata realizatoarei, pare mai mult decat capabil de violenta, si imprevizibilitatea lui electrizeaza mai ales momentele in care se harjoneste cu o prietena sau alta, dar, in afara acestei componente de pericol, nu ofera mare lucru, de unul singur, ca subiect de documentar.