De Citit : Editoriale

Disparitia ca iesire din anonimat

| 05 aprilie

Fara sprijin s-a nascut cand a disparut La Bomba

Prin 2006 a inceput aventura unor artisti in cartierul Uranus / Rahova. Ideea de a genera un proiect artistic explorand miezul unei populatii marginale i-a tradat: au generat o comunitate. Cele cateva zeci de familii care supravietuiau in calea unor proiecte urbanistice nascute din coruptie s-au descoperit, cu ajutorul lor, ca fiind un organism comun. Asta a fost, cred, principala valoare a proiectului. Niste fiinte speriate si refugiate fiecare in propria scorbura, asteptandu-si infrigurate evacuarea, au devenit un articulat corp social. In La Bomba – fosta carciuma de bere de langa fabrica de bere Rahova, devenita apoi carciuna de manele cu bara si oglinzi si apoi recuperata ca atelier de croitorie – s-a nascut, din acel sentiment comunitar redescoperit, un club pentru copiii cartierului. Pustimea, asistata de muzicieni voluntari, a devenit vedeta de scena urbana – grupul Biluna.
Tot in La Bomba s-au petrecut evenimente culturale, s-a organizat o biblioteca, a devenit un pol social. Din pacate, anul trecut, re­teaua franceza a recuperatorilor de proprietati imobiliare a doborat rezistenta locuitorilor. S-a petrecut si actul traumatizant al evacuarii La Bomba. Un eveniment la care a participat sufleteste intreaga comunitate, nu doar familia direct pagubita. Trairea acestei vietati sociale isi cerea o noua forma de existenta. Trei femei din comunitate – Cristina Eremia, Gabriela Dumitru, Cornelia Ionita – au produs, asistate de Andreea Esanu, Sanziana Nicola, Irina Gadiuta si Bogdan Georgescu, un spectacol de teatru*.
Cele trei vecine se interpreteaza pe ele insele, iar scenariul reconstituie, din cateva replici, repere existentiale ale microuniversului Uranus. Cu umor despre o conditie amara. Filmul evacuarii La Bomba este bomba finala a spectacolului. In ciuda destinului, cele trei brave eroine isi vand secretul: supravietuirea prin optimism.
* Fara sprijin, vazut la GreenHours