De Citit : Editoriale

Ce nu share-uiesti…

| 08 decembrie

Pornind de la un film

Primul film de lung metraj filmat in totalitate cu telefonul mobil va avea premiera pe 16 decembrie, la Los Angeles. Se numeste "Olive", iar telefonul folosit de regizor este unul de tip smart, cvasi-banal, pe care il gasesti in orice magazin de specialitate. Actorii sunt profesionisti – unii au jucat in pelicule celebre, specialistii make-up, asemenea. "Olive", departe de a fi opera unor amatori sau un simplu exercitiu de imagine pentru vreun producator de electronice, reprezinta totusi un bun exemplu al fantasticelor schimbari pe care le traim.
Stiu, constatarea aceasta suna excesiv de banal. Insa gadgeturile si diversele tehnologii cu care ne-am obisnuit rapid daruiesc oamenilor un moment la fel de important ca revolutiile burgheze din secolele XVII-XVIII: privilegiile unor elite dispar si noi grupuri sociale ocupa scena. Daca acum cateva sute de ani burghezii imbogatiti se asezau pe acelasi plan cu nobilii, in vremurile noastre orice muritor de rand poate "atenta" la statutul de comunicator de marketing, de creator de film, de jurnalist sau de scriitor. Cu conditia sa aiba ceva important de spus celorlalti.
Datorita sau din cauza (cum vreti sa o luati) internetului, a Social Media, a posibilitatii de a face in orice moment o fotografie sau un clip video, orice banal consumator poate sa comunice unor sute sau mii de persoane daca un produs este bun sau prost. Oricine poate sa urce pe net un clip sau o fotografie care sa devina virale. Sau sa scrie un "ziar" sub forma de blog cu sansa ca acesta sa capete in timp o greutate sociala asemanatoare cu a unei publicatii traditionale.
Influentatorii societatii nu se mai aleg exclusiv din elitele clar structurate, ci provin si din larga masa a "vulgului".
"Ce nu share-uiesti pe Facebook, nu exista" – spune o reclama. Va mai indoiti de viitorul acestei afirmatii?